Ihminen on liikkunut paljain jaloin kaksi miljoonaa vuotta. Kansoilla, jotka eivät käytä kenkiä, on terveet jalat. Samoin paljain jaloin liikkuvilla on vähemmän jalkavaivoja kuin kenkiä käyttävillä.

Kaupunkien tasaisilla teillä tukevissa kengissä kulkeminen kuormittaa jalkateriä yksipuoleisesti ja passivoi niiden toimintoja lisäten jalkavaivoja.

Kenkien korotettu kantapää muuttaa lantion, keskivartalon ja alaraajojen toimintaa ja voi aiheuttaa selkä- ja lonkkavaivoja

Paljain jaloin liikkumisen on todettu tuottavan useita terveyshyötyjä: se muun muassa aktivoi ja vahvistaa nilkan asento- ja liiketuntua, alaraajan nivel- ja lihastoimintoja sekä parantaa tasapainoa ja ohjaa oikeaa askellusta ja kävelyä.

Aina ei voi kuitenkaan olla paljain jaloin, mutta onneksi paljasjalkakenkiä löytyy nykyään joka lähtöön ja kaikkiin keleihin. Paljasjalkakenkien tarkoitus on nimensä mukaisesti jälijitellä kävelyä paljain jaloin. Esimerkiksi kenkien pohja on mallista riippuen vain muutaman millin paksuinen.

Paljasjalkakengän tarkoitus on vahvistaa jalkapohjan lihaksia. Lisäksi ne harjoituttavat pohkeita, reisiä ja pakaroita.

Paljasjalkakenkien on tutkittu myös parantavan ryhtiä, stimuloivan jalan hermopäätteitä ja parantavan verenkiertoa. Paljasjalkakengät ovat yllättävän miellyttävät jalassa. Itse olen todella tyytyväinen niiden hankintaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *